Martijn
SEO

Bouncepercentage betekenis

Als een bezoeker op uw website belandt en geen andere (meetbare) actie uitvoert is dit een bounce. Het bouncepercentage is het aantal van deze sessies gedeeld door alle sessies op uw website. Als er in Google Analytics staat dat u een bouncepercentage heeft van 55% betekend dit dat 55% van de bezoekers naar uw website slechts één pagina bezochten en vervolgens weer uw website verliet.

wat is bouncepercentage

Een bounce is niet altijd negatief. Als iemand doorklikt naar uw website en hier 30 minuten lang een artikel leest en weer weggaat is dit nog steeds een bounce. Iemand die dezelfde pagina bezoekt en nog even doorklikt naar de homepagina maar binnen 15 seconden weer weg is wordt niet geteld als een bounce. Welke bezoeker heeft u liever?

Hoe vind ik mijn bouncepercentage?

Het gemiddelde bouncepercentage is te vinden in Google Analytics onder Doelgroep -> Overzicht. Wilt u hier dieper induiken kunt u ook het percentage vinden per verkeersbron of zelfs per pagina.

Bouncepercentage per verkeersbron

Het aantal bounces verschilt vaak per verkeersbron. Bezoekers via een andere websites kunnen een veel hoger percentage hebben dan vanuit Google zoeken.

bouncerate per verkeersbron

  1. In Google Analytics navigeer naar Acquisitie. Selecteer hier Alle verkeer en Kanalen.
  2. Hier is zijn al direct de percentages te zien maar voor een beter visualisatie kunt rechts van de zoekfunctie klikken op het icoon Prestaties. Dit is een klein staafdiagram knopje.
  3. Selecteer hier de dropdown van Sessies naar Bouncepercentage.
  4. In dit rapport heeft u een duidelijk overzicht van bouncepercentages per verkeersbron.

Bouncepercentage per pagina

Wilt u weten hoe specifieke pagina's presenteren ten opzichte van uw site gemiddelde? Het is mogelijk om het bouncepercentage te zien op paginaniveau onder Gedrag.

Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat er specifieke pagina's voor een hoog percentage zorgen.

bounce per pagina

  1. In Google Analytics navigeer naar Gedrag. Selecteer hier Site-content en Alle pagina's.
  2. Hier is al direct de bouncepercentage te zien maar er is een beter grafiek om goed te verschillen te vergelijken.
  3. Klik rechts van de zoekfunctie op het icoon Vergelijking.
  4. Laat de eerste kolom staan op Paginaweergave maar kies voor de vergelijking voor Bouncepercentage.
  5. In dit rapport zijn uitschieters op basis van populariteit te zien.

Wat is een goede bounce rate?

De meeste websites hebben een gemiddelde bouncepercentage van 30-50%. Er is echter een groot verschil in het type websites. Uit een studie van Kissmetrics waren de volgende gemiddelde gegeven:

Type website Bouncepercentage (gemiddeld)
Alle websites 30-50%
Blogs 40-60%
Webshops 20-40%
Leadgeneratie 30-50%
Diensten / Services 10-30%
Portals 10-30%


Wat is het verschil tussen bouncepercentage en uitstappercentage?

Een vergelijkbaar statistiek in Google Analytics is het uitstappercentage. Dit is het percentage van bezoekers wat uitstapt op een bepaalde pagina. Zo kunt u bijvoorbeeld zien dat 35% van uw bezoekers uw website verlieten na het bezoeken van uw contactpagina.

  • Uitstappercentage is het percent pagina's dat de laatste sessie was.
  • Bouncepercentage is het percent pagina's waarbij de pagina's de enige sessie was.

Is bouncepercentage een SEO factor?

Er is geen bewijs dat bounce rate een rankings factor is. Wel is er gezegd dat Google niet data uit Google Analytics gebruikt voor de zoekmachine algoritme. Dit is ook logisch: niet elke website gebruikt Analytics, de cijfers kunnen makkelijk vervalst worden en is niet altijd even accuraat.

Persoonlijk vind ik het wel erg waarschijnlijk dat Google wel een soortgelijk (intern) factor gebruikt. Immers als Google een bezoeker naar een website stuurt die vervolgens weer snel terugkomt is dat een teken dat de pagina niet relevant was voor de zoekopdracht. Hoe dan ook is het slim om uw bouncepercentage in de gaten te houden en proberen deze te verlagen. Dit is een teken van een gezonde website met veel bezoekersinteractie.

Martijn
Martijn Online marketing specialist
Terug naar blogoverzicht
Bekijk onze jobs
Werken bij het leukste webbureau van Alkmaar?

Wij zijn op zoek naar creatieve online marketeers en ervaren programmeurs.
Toe aan iets nieuws? Check de vacatures.

Werken bij het leukste webbureau van Alkmaar?

Wij zijn op zoek naar ervaren programmeurs.Toe aan iets nieuws? Check de vacatures.

Maak een afspraak

Cookie-voorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid

Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.