Webvalue 20 jaar
Ramona Boomstra
SEA

In een krappe arbeidsmarkt toch de juiste werknemer vinden

Facebook draait niet alleen om kattenfilmpjes en andere viral content. Het is tegenwoordig een belangrijk medium voor het werven van personeel.

Voor elk bedrijf is groei een belangrijke doelstelling. Een logisch gevolg is het uitbreiden van je team. De ideale kandidaat, daar heb je ongetwijfeld een goed beeld bij. Maar, hoe vind je deze kandidaat? Een advertentie in de regionale krant wordt lang niet altijd gelezen. Ook de online vacaturebank lijkt voor een lage response te zorgen.

Meerdere kandidaten in de rij

In de huidige arbeidsmarkt worden bedrijven steeds creatiever in het werven van personeel. Recruiters sturen ongevraagd berichtjes via LinkedIn en ‘werken-bij-bedrijfsnaam’-websites schieten uit de grond. Allemaal gericht op actieve én passieve werkzoekenden. Met het creëren van een wervingscampagne op Facebook hebben we voor Toes Montage de juiste kandidaat gevonden. Of beter gezegd, de juiste kandidaten!   

Hunting skills

Toes Montage is een familiebedrijf in dak- en gevelbouw. Met ruim 50 jaar ervaring staat het leveren van kwaliteit hoog in het vaandel. Het bedrijf heeft 50 vaste medewerkers in dienst. Samen vormen zij een team van uiterst vakbekwame monteurs. De vraag naar dak- en gevelbeplating is in de loop der jaren flink toegenomen. Daardoor is nieuw personeel essentieel om door te groeien.

Voor Toes Montage hebben we afgelopen maand een wervingscampagne op Facebook ingezet. En dat bleek een slimme zet.

Toes Montage heeft verschillende pogingen gedaan om vacatures te vervullen. Advertenties in regionale kranten, uitzendbureaus en vacaturewebsites. Het resultaat? Niks, nada, noppes.

“Doordat er weinig reactie kwam op onze uitingen, hebben we gekeken hoe we onze doelgroep het beste konden bereiken. Zodoende kwamen wij terecht op social media en dus Facebook”

Het klinkt allemaal vanzelfsprekend, een advertentie op Facebook. Toch slaagden we erin om binnen één week vijf sollicitanten op gesprek uit te nodigen.

Met de opzet van de campagne hebben we rekening gehouden met de ideale kandidaat; gemotiveerde starters en professionals. Verschillende groepen, met verschillende behoeftes. Daarom kozen we voor twee advertenties. Elke advertentie kreeg een unieke tone-of-voice die aansloot bij de juiste doelgroep.

Om het effect van deze campagne te verhogen voerden we ook enkele aanpassingen aan de Facebookpagina en website door. Het totaalplaatje moet kloppen om de juiste kandidaat aan te trekken. We zorgden voor een nieuwe profielfoto, omslagfoto en indeling. Ook de website werd verbeterd, zodat meer mensen het formulier invulden.

Wervingscampagne op Facebook

Het ligt misschien niet voor de hand, maar Facebook (en ook Instagram) is bij uitstek een geschikt platform om de juiste kandidaten te vinden. Lees hieronder de voordelen:

  • Je bereikt alleen de mensen die passen bij de vacature

Iemand die aan de andere kant van het land woont is voor je bedrijf waarschijnlijk niet relevant. Liever kies je iemand die in de buurt van de standplaats woont, met een bepaalde leeftijd, opleiding en werkervaring. Zo bepaalt Facebook aan welke mensen de advertenties getoond worden.

  • Social advertising voor elk budget

Bij social media betaal je alleen voor resultaat, zoals klikken, weergaven of conversies. De kosten kunnen variëren van 11 cent per klik tot 2 euro per 1.000 weergaven. Afhankelijk van het budget zetten wij de campagne in. Dat kan al vanaf 5 euro per week.

  • Snelle realisatie

Een campagne op Facebook kunnen wij snel realiseren. Doorgaans richten wij binnen één week een campagne in. Toch achteraf een kleine wijziging? Dat kunnen wij direct aanpassen.

 

Sta jij te springen om nieuw personeel? Denk aan Facebook! Samen bespreken we graag de mogelijkheden in een vrijblijvend gesprek.

Ramona Boomstra
Ramona Boomstra SEA en social media specialist
Terug naar blogoverzicht