In de afgelopen jaren heeft Artificial Intelligence (AI) flink wat stof doen opwaaien. Van zelfrijdende auto’s tot virtuele assistenten: AI heeft een enorme impact op diverse industrieën en bedrijfssectoren.
AI heeft zich ontwikkeld van futuristisch concept tot krachtige tool om slimmer te werken en (complexe) problemen op te lossen. Ook in de marketingwereld is AI een echte gamechanger. Maar net als bij iedere andere superkracht kent AI ook zijn valkuilen.
In deze blog zoomen we in op de rol van AI als hulpmiddel. We geven je een aantal voorbeelden van AI als marketingtool en vertellen je met welke obstakels je rekening moet houden.
Dan rijst nu de vraag: Hoe kan AI concreet bijdragen aan het verbeteren van mijn marketingstrategieën? De mogelijkheden zijn eindeloos! We geven je een paar concrete voorbeelden.
Heeft het gebruiken van AI dan helemaal geen nadelen? Zeker wel! Het is dan ook belangrijk om je hier bewust van te zijn. We lichten er een paar voor je uit.
AI kan content genereren die feitelijke onjuistheden bevat. Ga er dus niet klakkeloos vanuit dat alles wat je leest juist is, dus: check, check, dubbelcheck!
Je wilt natuurlijk altijd het allerbeste werk afleveren. AI kan je zeker op weg helpen, maar het is noodzakelijk dat je deze content zelf bewerkt. Doe je dit niet? Dan gaat dit ten koste van de kwaliteit.
AI volgt algoritmes en herkent patronen, maar mist de menselijke capaciteit om emoties te begrijpen en interpreteren. Hierdoor kan een marketingboodschap minder impact hebben. Ook hier geldt: voeg je eigen "menselijke" touch toe.
Stel je voor: je bent eigenaar van een online kledingwinkel. De laatste tijd wordt de klantenservice overspoeld met vragen over de verzending, productbeschikbaarheid en maatinformatie. Door een personeelstekort ervaren klanten lange wachttijden.
Om dit te voorkomen kun je een chatbot op je website implementeren. Klanten ontvangen hierdoor 24/7 antwoord op hun vraag. Daarnaast kan de chatbot ook leads genereren, door bijvoorbeeld een melding te sturen wanneer een product weer op voorraad is.
AI kan een steentje, of zeg maar gerust steen, bijdragen aan het versnellen van de werkzaamheden. Denk hierbij aan het versturen van e-mails en het voorspellen van toekomstige trends. Hierdoor houd jij meer tijd over voor andere taken. Win, win!
Even geen inspiratie voor het schrijven van een blog of het bedenken van een leuke Instapost? AI is here to the rescue! Het genereert frisse ideeën en creatieve content.
Voordat we dieper ingaan op de rol van AI als hulpmiddel, is het belangrijk om te begrijpen wat AI precies inhoudt. Artificial Intelligence omvat computersystemen die taken uitvoeren waar eerder menselijke intelligentie voor nodig was, zoals het leren van data, beslissingen nemen en problemen oplossen.
Zo wordt AI bijvoorbeeld gebruikt om frauduleuze activiteiten op te sporen en series of films op de streamingdiensten aan te bevelen. Waar dit tot voor kort nog een ver-van-mijn-bedshow was, zijn deze ontwikkelingen tegenwoordig de gewoonste zaak van de wereld.
Dankzij AI verkrijgen we een schat aan extra informatie. Het is absoluut een krachtig hulpmiddel als het gaat om het doen van research of het opdoen van ideeën.
Toch is het essentieel om de juiste balans te vinden tussen het gebruik van AI én het behouden van menselijke controle. Als je dit doet, heb je alles in huis om je marketing naar een hoger niveau te tillen!
Hulp nodig bij next level marketing? Neem contact met ons op.