Kennismaken
Next level marketing: de kracht van AI
Marketing 2.0: Hoe je AI als geheim wapen kunt inzetten

In de afgelopen jaren heeft Artificial Intelligence (AI) flink wat stof doen opwaaien. Van zelfrijdende auto’s tot virtuele assistenten: AI heeft een enorme impact op diverse industrieën en bedrijfssectoren.

AI heeft zich ontwikkeld van futuristisch concept tot krachtige tool om slimmer te werken en (complexe) problemen op te lossen. Ook in de marketingwereld is AI een echte gamechanger. Maar net als bij iedere andere superkracht kent AI ook zijn valkuilen.

In deze blog zoomen we in op de rol van AI als hulpmiddel. We geven je een aantal voorbeelden van AI als marketingtool en vertellen je met welke obstakels je rekening moet houden. 

Marketing met AI

Dan rijst nu de vraag: Hoe kan AI concreet bijdragen aan het verbeteren van mijn marketingstrategieën? De mogelijkheden zijn eindeloos! We geven je een paar concrete voorbeelden. 

De keerzijde van AI

Heeft het gebruiken van AI dan helemaal geen nadelen? Zeker wel! Het is dan ook belangrijk om je hier bewust van te zijn. We lichten er een paar voor je uit.

 

Onbetrouwbaar

AI kan content genereren die feitelijke onjuistheden bevat. Ga er dus niet klakkeloos vanuit dat alles wat je leest juist is, dus: check, check, dubbelcheck! 

 

Afname kwaliteit

Je wilt natuurlijk altijd het allerbeste werk afleveren. AI kan je zeker op weg helpen, maar het is noodzakelijk dat je deze content zelf bewerkt. Doe je dit niet? Dan gaat dit ten koste van de kwaliteit. 

 

Gebrek aan emoties

AI volgt algoritmes en herkent patronen, maar mist de menselijke capaciteit om emoties te begrijpen en interpreteren. Hierdoor kan een marketingboodschap minder impact hebben. Ook hier geldt: voeg je eigen "menselijke" touch toe. 

Innovatief gebruik van AI

Chatbot 

Stel je voor: je bent eigenaar van een online kledingwinkel. De laatste tijd wordt de klantenservice overspoeld met vragen over de verzending, productbeschikbaarheid en maatinformatie. Door een personeelstekort ervaren klanten lange wachttijden.

Om dit te voorkomen kun je een chatbot op je website implementeren. Klanten ontvangen hierdoor 24/7 antwoord op hun vraag. Daarnaast kan de chatbot ook leads genereren, door bijvoorbeeld een melding te sturen wanneer een product weer op voorraad is. 

 

Automatisering

AI kan een steentje, of zeg maar gerust steen, bijdragen aan het versnellen van de werkzaamheden. Denk hierbij aan het versturen van e-mails en het voorspellen van toekomstige trends. Hierdoor houd jij meer tijd over voor andere taken. Win, win!

 

Inspiratie

Even geen inspiratie voor het schrijven van een blog of het bedenken van een leuke Instapost? AI is here to the rescue! Het genereert frisse ideeën en creatieve content. 

"AI kan werkzaamheden versnellen"
Wat is AI?

Voordat we dieper ingaan op de rol van AI als hulpmiddel, is het belangrijk om te begrijpen wat AI precies inhoudt. Artificial Intelligence omvat computersystemen die taken uitvoeren waar eerder menselijke intelligentie voor nodig was, zoals het leren van data, beslissingen nemen en problemen oplossen. 

Zo wordt AI bijvoorbeeld gebruikt om frauduleuze activiteiten op te sporen en series of films op de streamingdiensten aan te bevelen. Waar dit tot voor kort nog een ver-van-mijn-bedshow was, zijn deze ontwikkelingen tegenwoordig de gewoonste zaak van de wereld. 

Tips voor marketing met AI
AI en marketing: een vloek of een zegen?

Dankzij AI verkrijgen we een schat aan extra informatie. Het is absoluut een krachtig hulpmiddel als het gaat om het doen van research of het opdoen van ideeën.

Toch is het essentieel om de juiste balans te vinden tussen het gebruik van AI én het behouden van menselijke controle. Als je dit doet, heb je alles in huis om je marketing naar een hoger niveau te tillen!

Hulp nodig bij next level marketing? Neem contact met ons op. 

Niets missen? Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.
verder lezen
Wat is SEO?
verder lezen
Call to Action
Cookievoorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid
Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.