Waarom zijn ze zo belangrijk voor SEO? Lees verder en leer alles over metatags én bekijk voorbeelden van goede en slechte metadescriptions.
De metadescription is een code op een website die samenvat waar de website over gaat. Deze tekst wordt vervolgens getoond in de Google-zoekresultaten.
Metadescriptions worden vaak overgeslagen: ze worden snel ingevuld tijdens het aanmaken van een pagina en vervolgens wordt er niet meer naar gekeken. Een goede metadescription schrijven is een onwijs krachtige en simpele manier om uw pagina beter te maken.
Ondanks dat de metadescription erg belangrijk is voor SEO is het niet direct een rankingfactor. De descriptions moeten dus ook zeker niet geschreven worden voor zoekmachines, maar voor de eindgebruiker. Mensen klikken namelijk sneller op uw website als deze een goede, omschrijvende, metadescription heeft. Dat is namelijk wél direct een rankingfactor.
Goede paginaomschrijvingen zorgen voor meer kliks naar uw website. Maar wat maakt een goede metatag?
Kritisch kijken naar andere metaomschrijvingen is een goede manier om te leren. Dit zijn een aantal voorbeelden van goede metadescriptions.
Deze metaomschrijving van de Rabobank is een goed voorbeeld van een overtuigende advertentietekst. De voordelen van een zakelijke rekening bij de bank worden goed uitgelegd.
De omschrijving van deze documentaire heeft een goede lengte van 155 karakters en past mooi op twee regels tekst.
De omschrijving van Zonnelux heeft een duidelijke Call To Action: "Vraag een offerte aan of ga naar een verkooppunt in de buurt".
Deze omschrijving van Pepper haalt alle trucjes uit de kast en gebruikt emoji's, speciale karakters en unicodesymbolen om op te vallen in de concurrerende zoekresultaten.
Extra opvallen? De zoekresultaten kunnen ook verrijkt worden met gestructureerde gegevens zoals deze veelgestelde vragen (FAQ) voor de Wilkinson Intuition scheermesjes.
Voor de landingspagina van Samsung Wasmachines van bol.com is twee keer het zoekwoord “Samsung wasmachine” op een natuurlijke manier in de tekst opgenomen. Hierdoor zijn er veel zoekwoorden dikgedrukt waardoor de tekst extra opvalt. Ook is deze vermelding uitgebreid met reviews.
Uw metaomschrijvingen naar een volgende stap brengen? Experimenteer!
Klaar om uw metadescriptions naar een hoger niveau te tillen? Begin met uw belangrijkste pagina’s (homepagina en categorieën) en kijk kritisch naar verbeterpunten. Vervolgens kunt u in Google Search Console onder ‘HTML-verbeteringen’ zien welke omschrijvingen dubbel of te lang/kort zijn. Succes!