Kennismaken
Organisch groeien op Instagram: zo doe je dat

Is dit Instagram-waardig? Dat is de vraag die dagelijks miljoenen Nederlandse ‘grammers bezighoudt. Voor als je het nog niet wist: Instagram is na Facebook en YouTube het meest gebruikte social platform. Met deze tips blijft je account organisch groeien.

Organisch groeien op Instagram
Maak (opnieuw) kennis met het Instagram-algoritme..

First things first: het algoritme van Instagram veranderd regelmatig. Over het algemeen is het volgende belangrijk:

  • Gemiddeld ziet 10% van je volgers je berichten. Instagram geeft namelijk de voorkeur aan berichten met een hoge mate van interactie (likes, comments).

  • Instagram toont berichten op basis van relevantie. Like jij regelmatig posts van je favoriete merk? Of wisselen jij en je vrienden dagelijks comments uit? Dan zorgt Instagram dat die berichten voorrang krijgen, samen met soortgelijke content. 

  • Actieve gebruikers hebben een groter bereik. Als je meerdere keren per week content deelt, ben je (volgens Instagram) ontzettend relevant.

  • Geautomatiseerd gedrag wordt streng aangepakt. Maak je gebruik van een Instagram-bot? En like je enkele honderden posts achter elkaar? Dan bestaat de kans dat je een action block krijgt. Likes, comments, posts of stories kunnen daarmee voor een bepaalde tijd (vaak 24 uur) niet uitgevoerd worden. Slechte reputatie opgebouwd? Dan zit een shadowban in een klein hoekje..

  • Neppe accounts worden geëlimineerd. Het kopen van likes wordt daarmee afgestraft.

  • Reels scoren beter in het algoritme dan afbeeldingen.

Ben je weer bij? Dan volgen nu mijn 6 tips om organisch te blijven groeien op Instagram. 

#1 Weet voor wie je het doet

Sta jij te springen om je bedrijf te huisvesten op Instagram? Ga dan allereerst na voor wie je het doet. Identificeer de mensen die jij - met jouw business - verder kunt helpen. Wat houdt deze mensen bezig? Met welke problemen hebben zij te maken? En op welke manier maken zij gebruik van Instagram? Misschien ben jij wel de oplossing waar ze al tijden naar zoeken. 

Ik beloof je: als je onderzoek doet naar je doelgroep(en), blijven de ideeën stromen. Door met doelgroepen te werken ben je niet stuurloos aan het posten, maar weet je precies waar je heen wilt. Jouw doel? Je kennis, persoonlijkheid en aanbod vertalen naar een doelgerichte Instagram-strategie. 

#2 Je bent niet de enige.. #concurrentie

Steeds meer Nederlandse bedrijven doen hun intrede op Instagram. And honey, they’re here to stay. Heb je net jouw doelgroep gedefinieerd? Sta dan even (pijnlijk) stil bij het feit dat je niet de enige bent die deze mensen probeert te bereiken. En zie dat vervolgens als kans om een kick-ass strategie te bedenken.

Wat heb jij te bieden en je concurrenten niet? Hoe val jij op in het verzadigde Instagram-landschap? Door je boodschap af te stemmen op een specifieke niche, word jij de autoriteit voor een selecte groep mensen. Bang om klanten te mislopen? Niet nodig. Als je iedereen probeert te bereiken, creëer je stoorzenders in je communicatie. En een onduidelijke boodschap, daar zit niemand op te wachten.

#3 Creƫer content die aansluit bij je doelgroep

Gevalletje open deur.. Of toch niet? Helaas zie ik nog regelmatig bedrijven die het online vooral over zichzelf hebben. Natuurlijk deel je graag je successen, en raak je niet uitgesproken over je toffe producten of diensten. Maar, sta je ook stil bij de indruk die je maakt op potentiële nieuwe fans? 

De demografie van Instagram wordt vertegenwoordigd door generatie Y en Z. Tieners, adolescenten en (jong)volwassenen die je niet zomaar inpakt met mooie woorden. Als je aan de slag gaat met Instagram, vraag je dan het volgende af: 

  • Heb ik inzicht in de wensen en struggles van mijn doelgroep? 
  • Kan mijn content hierin uitkomst bieden? 
  • Bouw ik - met mijn content - een band op met mijn volgers? 

 

#4 Laat volgers zien wie je bent

Wie gaat er schuil achter dat Instagram-account? Het is niet altijd duidelijk. Jammer, aangezien persoonlijke connectie steeds belangrijker wordt. Succesvolle accounts spelen hierop in door veel van zichzelf te laten zien. Aan de hand van Instagram Stories en persoonlijke posts maak je kennis met de persoon (of personen) achter het bedrijf. Benieuwd naar een voorbeeld? Bekijk het account van Charlotte van ‘t Wout (@celinecharlotte) en MEROL (@merolmusic) eens. 

Jezelf zijn loont, ook op het gebied van concurrentie. Mensen identificeren zich namelijk voor het grootste deel met wie jij bent - en in mindere mate met wat je doet. Om deze reden kan er in een verzadigde markt alsnog voldoende variatie (en natuurlijk persoonlijke voorkeur) zijn. 

"Jezelf zijn loont, ook op het gebied van concurrentie"
#5 Maak slim gebruik van hashtags

Plaats je wel eens een foto van je huisdier op je persoonlijke account? En gebruik je dan hashtags als #cat, #dog of #animal? Grote kans dat je post na 20 seconden uit het recente overzicht verdwijnt. Waarom? Omdat alleen al de hashtag #cat meer dan 188 miljoen posts heeft. 

Zonde van je tijd, zonde van je bereik. Vooral als je met je bedrijfsaccount dit soort generieke hashtags gebruikt. Wil je zoveel mogelijk uit je bereik halen? Zorg dan voor een goede mix van hashtags. Je kunt er op Instagram maximaal 30 per post gebruiken. De ideale mix? Daar kun je mee experimenteren. Ik geef je een voorbeeld: 

  • 5 ‘grote’ hashtags, zoals #ondernemerschap en #ondernemer
  • 10 reguliere hashtags, zoals #ondernemerstips en #ondernemerscoach
  • 15 niche-hashtags, zoals  #ondernemersvrouwen en #ondernemersplan

Het voordeel van niche-hashtags? De kleine hoeveelheid posts. Daardoor blijft jouw bericht veel langer zichtbaar in het overzicht van recente berichten.

Organisch groei Instagram
#6 Zorg voor oprechte interactie

Als je een beetje thuis bent in Instagram, heb je vast al eens van Instagram-bots gehoord. Om het effect hiervan te testen, heb ik een like-bot losgelaten op één van mijn eigen accounts. Sure, als je (in moderatie) een bot gebruikt, kan dit best mooie resultaten opleveren. Maar: heb je daadwerkelijk interactie met deze mensen? In mijn geval bleek niets minder waar. 

Om organisch te blijven groeien, is het belangrijk om een band op te bouwen met je doelgroep én je volgers. Na een tijdje consistent posten, ga je vanzelf merken wie je loyale volgers zijn. Duik eens in je DM (direct messages) om deze mensen een persoonlijk bericht te sturen. Je zult er geen spijt van krijgen. 

Ook bij mensen die jou nog niet volgen kun je het verschil maken. Maak er een gewoonte van om dagelijks 20 reacties achter te laten bij posts onder reguliere en niche-hashtags. Reageer bij voorkeur op berichten die nog weinig interactie gekregen hebben, en schrijf voor elke post een unieke reactie. De impact van persoonlijk contact is groter dan je denkt.

Tip: plaats geen reacties die enkel uit emoji’s bestaan. Dit wordt bijna altijd door bots gedaan, waardoor Instagram je al snel als spammer classificeert.

 

Hoe versla je het Instagram-algoritme? 

Vooral door actief en authentiek te zijn. Zorg dat je meerdere keren per week zichtbaar bent - of het nu om stories of posts gaat. En: verlies je fanbase niet uit het oog. Door oprecht en frequent te reageren, ziet Instagram dat jouw business menens is. 

Instagram-bots? Schimmig terrein. Als je een goede reputatie wilt behouden, raad ik het af. Plan in plaats daarvan dagelijks 1-2 uur in om een authentieke connectie te maken met je (toekomstige) volgers. Een investering? Absoluut. Maar: het zal ongetwijfeld niet de enige zijn voor je bedrijf. 

Wil je meer weten over de mogelijkheden van Instagram? Neem contact met ons op

verder lezen
Wat is SEO?
verder lezen
Call to Action
Cookievoorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid
Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.