Kennismaken
Cases
5 min leestijd
Remarketing tips voor Google Ads

Wil je je websitebezoekers opnieuw benaderen met een actie? Of heb je plannen om je salesfunnel te verbreden? Met Google Ads remarketing is het mogelijk. Zalando, Wehkamp en Coolblue passen het al effectief toe. Je lees in deze blog meer over hoe jij (zelf) een Google Ads remarketingcampagne kunt opzetten.

First things first, wat is remarketing en hoe werkt het?

Remarketing (ook wel retargeting) is het opnieuw benaderen van eerdere websitebezoekers. Je advertenties worden dus alleen weergegeven aan de mensen die je website of mobiele app eerder hebben gezien.

Google Remarketing werkt op basis van een speciale tracking-code, een remarketingtag. Dit is een klein stukje code dat je op je website plaatst. Dit fragment plaatst een (legale) cookie bij de bezoekers op je website. Deze bezoekers worden toegevoegd aan een lijst, die Google gebruikt om de advertenties te plaatsen.

Het grote voordeel van Google Ads remarketing is dat je opnieuw de mensen bereikt die oprechte interesse hebben getoond in je producten of diensten. Bij deze potentiele afnemers is de kans groot dat ze alsnog overgaan tot actie.

Maar, remarketing is toch hartstikke irritant? Niet als je goede advertenties toont. Het tonen van relevante advertenties met de juiste frequentie maakt een remarketingcampagne succesvol. Als bezoekers achtervolgd worden met kledingitems die ze allang hebben gekocht, werkt dat averechts. Het gebruiken van de juiste data en statistieken is dus essentieel.

Hoe kan ik Google Ads Remarketing inzetten?

Vaak worden statische banners, geanimeerde beelden, video’s of responsive advertenties gebruikt voor remarketing. Deze remarketing-advertenties worden vervolgens geplaatst in het Google Display netwerk. Ook is het mogelijk om tekstadvertenties in te zetten in het Google zoeknetwerk. Voordat je een keuze maakt in de advertentievorm, is het belangrijk om je doelgroep uit te specificeren.

Doelgroep segmenteren

De mensen die je wilt benaderen vormen je targetdoelgroep. Afhankelijk van het aantal websitebezoekers kun je de doelgroep specificeren in de volgende segmenten:

  • Bezoekers van specifieke pagina’s (bijv. product-, checkout- of bedanktpagina)
  • Bezoekers die bepaalde pagina’s niet bezoeken
  • Bezoekers met een lange of korte sessieduur
  • Bezoekers met een aantal bezochte pagina’s

Verder kun je nog denken aan demografische, geografische of andere eigenschappen om je doelgroep te verkleinen.

Er zijn verschillende combinaties mogelijk voor een kwalitatieve targeting. Wij combineren vaak doelgroepen op basis van specifieke webpagina’s. De meest voorkomende zijn:

  1. Winkelmandverlaters voor het opnieuw stimuleren tot aankoop
  2. Inschrijvers voor een webinar, nieuwsbrief of workshop voor cross- en/of upselling
  3. Recente klanten voor het aanbieden van nieuwe diensten/producten

Remarketingdoelgroepen aanmaken in Google Analytics

In Google Analytics is het mogelijk om doelgroeplijsten aan te maken. Hiervoor ga je naar Beheer > Gegevensweergave > Doelgroepen > Nieuwe doelgroep

remarketing doelgroepen aanmaken google analytics

Let bij het aanmaken van een remarketingdoelgroep op het volgende:

  • De grootte van de lijst
    Een lijst van minder dan 100 personen presteert vaak minder goed. Een te grote lijst zorgt daarentegen voor minder relevantie.
  • Importeren naar Google Ads
    Kies als doelgroepbestemming ook het juiste Google Ads-account.

Remarketingdoelgroep aanmaken in Google Ads

Heb je geen Google Analytics? Dan is het ook mogelijk om in Google Ads een remarketingdoelgroep aan te maken. Hiervoor ga naar Tools Gedeelde bibliotheek > Doelgroepbeheer. Vervolgens maak je een nieuwe doelgroep aan met de blauwe plus.

Nieuwe doelgroep website bezoekers
Remarketing doelgroep aanmaken in Google Ads
Welke remarketingadvertenties kan ik het beste inzetten?

Zoals eerder genoemd zijn er verschillende advertentievormen voor een remarketingcampagne. Je hebt zowel tekstadvertenties als beeldadvertenties. De laatste optie worden ook wel displaybanners genoemd en voor remarketing wordt dit het vaakst gebruikt. Met relevante displaybanners vergroot je het bereik tot wel 80 procent.

Het is belangrijk om serieus aandacht te besteden aan het vormgeven van displaybanners. Hieronder lees je enkele tips:

  • Communiceer één duidelijke boodschap
  • Maak gebruik van een call-to-action button
  • Voeg je eigen logo toe
  • Laat je huisstijl terugkomen in het ontwerp

Daarnaast is het aan te raden om verschillende ontwerpen in te zetten. Je kan meerdere call-to-actions en communicatieboodschappen gebruiken om goed te testen welke het beste aansluit bij je doelgroep.

Om een remarketingcampagne een extra boost te geven, is het gebruik van bewegende advertenties aan te raden. Je kunt hiervoor gebruikmaken van de Responsive Display-advertentie tool van Google Ads. Je maakt de advertenties dan op binnen een basisstramien. Helaas beperkt dit vaak de vormgeving en heeft dit nadelige effecten op de online resultaten. Gelukkig is het ook mogelijk om je eigen beeldadvertenties te uploaden. Hiermee heb je wel invloed op de uitstraling van je banners.

Tip: Maak gebruik van verschillende formaten en/of zet HTML5 banners in.

Toch liever tekstadvertenties inzetten? Dan houd je dezelfde werkwijze aan als een standaard tekstcampagne en zet je RSLA in.

Next: zet de remarketing op in Google Ads

De doelgroeplijst en de banners zijn klaar. Het is (eindelijk?) tijd om de campagne op te zetten. Net als een gewone displaycampagne, zet je ook een remarketingcampagne op. Houd er rekening mee dat er een remarketingtag op je website moet staan.

Het verschil met een gewone displaycampagne en remarketingcampagne is de targeting. Je kiest bij een remarketingcampagne voor ‘interesses en remarketing’. Vervolgens kies je bij doelgroepen de juiste remarketinglijst. Standaard wordt de lijst ‘alle bezoekers’ gekoppeld. Deze kun je wijzigen naar je eigen samengestelde remarketinglijst.

Tips bij het instellen van een remarketingcampagne:

  • Gebruik Frequency caps
    Het bepalen van de frequentie zorgt ervoor dat je zelf kiest hoe vaak een advertentie wordt weergegeven aan de targetdoelgroep. Je stelt het maximaal aantal vertoningen in en voorkomt hiermee ergernis bij je potentiele afnemers.
  • Sluit irrelevante doelgroepen uit
    Bezoekers die al hebben besteld of heel kort je website hebben bezocht kan je uitsluiten van een remarketingcampagne. Hiermee vergroot je de kans op relevantie.
  • Juiste landingspagina instellen
    Kies een passende landingspagina waar geïnteresseerden op binnenkomen.
  • Effectieve plaatsingen inzetten
    Standaard worden remarketingadvertenties getoond op de websites die je websitebezoekers naderhand bezoeken. Met het uitsluiten van plaatsingen voorkom je advertenties op niet-passende websites.

Wil je liever het gehele stappenplan lezen om een remarketingcampagne op te zetten? Hier wordt het uitgebreid behandeld.

"Met relevante displaybanners vergroot je het bereik tot wel 80 procent"
En dan nu... een effectieve remarketingcampagne

Doelgroeplijsten aanmaken, beeldadvertenties uploaden en dan ‘klaar is kees’? Nee, helaas. Een goede remarketingcampagne in Google Ads heeft sturing nodig. De eerste resultaten houd je voortdurend in de gaten. Je let daarbij op het volgende:

  • Experimenteren met advertenties
    Behalen je advertenties niet de gewenste resultaten? Probeer eens een andere tekst of call-to-action. Het zou zomaar kunnen dat je hierdoor de doelgroep beter aanspreekt.
  • Varieer met doelgroepen
    Het is mogelijk om meerdere campagnes te laten draaien met verschillende doelgroepen. Bovendien is het mogelijk om met vergelijkbare doelgroepen te werken.
  • Biedstrategie aanpassen
    Het wijzigen van de biedstrategie kan positieve gevolgen hebben voor je zichtbaarheid. Let wel op: een vertoningspercentage van 100% kan irritatie bij je doelgroep opleveren. Houd te allen tijde de kosten en opbrengsten in de gaten bij het aanpassen van de biedstrategie.
  • Landingspagina optimaliseren
    Kijk eens kritisch naar de landingspagina van de advertentie. Zijn de teksten actief geschreven? Valt de call-to-action genoeg op? Zijn er verkoopdrempels? Verbeter deze punten en monitor op de resultaten.

Meer weten over remarketing in Google Ads?

Heb je vragen over remarketing? Of overweeg je om remarketing in te gaan zetten? Neem gerust contact op. We helpen je graag met effectieve remarketingcampagnes.

Niets missen? Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief
verder lezen
Wat is SEO?
verder lezen
Call to Action
Cookievoorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid
Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.