Martijn
SEO

Wat is SEO?

SEO is een afkorting voor het Engelse Search Engine Optimization. In het Nederlands is dit zoekmachineoptimalisatie, maar omdat dit nog steeds een mondvol is, spreken we eigenlijk altijd over SEO.

SEO zijn activiteiten die gedaan worden om de positie in zoekmachines te verhogen. Als een website namelijk hoger staat in Google ontvangt deze méér bezoekers welke weer resulteren in meer leads en verkopen.

Hoe werkt SEO?

Google wil niet dat mensen de zoekresultaten manipuleren en misbruiken om beter gevonden te worden en verklapt daarom niet hoe ze de posities van websites exact bepalen. Wel is bekend dat Google minimaal 200 factoren gebruikt en door vele tests en analyses is er toch veel bekend over wat wél en géén effect heeft.

Zo worden website die langzaam laden afgestraft en worden sites met het belangrijkste zoekwoord in de paginatitel vaak beter gevonden. Toch blijft SEO altijd erg abstract met veel veranderende 'regels'. Het is dan ook makkelijk om te verdwalen in de eindeloze informatie die online beschikbaar is en heel diep te gaan in de materie.

Om die reden wordt SEO vaak geschetst als zeer technisch of ingewikkeld maar als we een stap terugnemen en kijken naar de grotere lijnen is zoekmachineoptimalisatie niet zo ingewikkeld als het op het eerste gezicht lijkt. SEO-expert Barry Adams heeft een framework opgezet om zoekmachineoptimalisatie in te delen in drie aspecten, ofwel de drie pilaren van SEO.

Pilaar #1: Technologie

Het fundament van een zoekmachinevriendelijke website is de techniek. De positie van een website wordt bepaald door algoritmes, kunstmatige intelligentie en robots. Menselijk oordeel komt weinig te pas. Hierdoor is het van belang dat de zoekrobots van Google de website "begrijpen". We willen het de robots zo simpel mogelijk maken om de content op een website te verwerken.

Onder technologie vallen zaken als URL-structuur, canonicaltags, serverconfiguratie en HTTP-statuscodes.

Pilaar #2: Relevantie

Om de vraag "Waar gaat deze pagina over?" te beantwoorden kijkt een zoekmachine als Google naar zaken als de paginatitels, metadescriptions en de teksten op een pagina. Samen met de eerste pilaar wordt dit vaak gebundeld als "on-page SEO". Dat zijn zaken die op de website zelf uitgevoerd worden.

Waar het vroeger voldoende was om strategische woorden in de pagina koppen te plaatsen, wordt er tegenwoordig gekeken naar synoniemen en de algehele kwaliteit van teksten.

Een belangrijk aspect van zoekmachineoptimalisatie is het zoekgedrag van de eindgebruikers. Welke woorden typen ze in om iets te vinden, welke vragen hebben ze en hoe kan een website hierop inspelen? Een dergelijk zoekwoordenonderzoek kan veel kansen en mogelijkheden voor een website tonen.

Pilaar #3: Autoriteit

Om de resultaten in de zoekmachine te rangschikken is de autoriteit van een website een erg belangrijk factor. Maar hoe weet een algoritme dat wat het NRC zegt over fipronil in eieren meer waarde heeft dan een persoonlijke blog van boer Harm? Dit wordt gedaan door te kijken naar de links die andere websites plaatsen naar de website: dit proces wordt linkbuilding genoemd.

Hoe meer kwaliteitswebsites linken naar een andere website, hoe meer autoriteit deze website zelf krijgt.

Meer leren over SEO?

Meer leren over SEO of wilt u direct aan de slag? U kunt starten met het verbeteren van uw metadescriptions of de SEO-tips van Ruben Bunskoeke lezen.

Martijn
Martijn Online marketing specialist
Terug naar blogoverzicht
Bekijk onze jobs
Werken bij het leukste webbureau van Alkmaar?

Wij zijn op zoek naar creatieve online marketeers en ervaren programmeurs.
Toe aan iets nieuws? Check de vacatures.

Werken bij het leukste webbureau van Alkmaar?

Wij zijn op zoek naar ervaren programmeurs.Toe aan iets nieuws? Check de vacatures.

Maak een afspraak

Cookie-voorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid

Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.