Kennismaken
Hoeveel kost Google Ads?

Wie online snel en effectief vindbaar wilt zijn, start met Google Ads. Bij het adverteren met Google Ads (voorheen Google AdWords) komen campagnekosten kijken. Hoeveel? Dat hangt af van uw doelen en strategie. Het is geheel aan de adverteerder om het budget te bepalen.

Kosten van Google Ads
Bepaal de kosten voor Google Ads

De kosten van Google Ads starten al vanaf €1,- per dag. Het is alleen niet realistisch om met dat bedrag aan de slag te gaan. U zult in Google moeten investeren om te zorgen dat het u ook iets oplevert.

Wat een realistisch bedrag is hangt af van uw doelstellingen. Wilt u de naamsbekendheid vergroten? Aankopen genereren? Offerteaanvragen of telefoontjes ontvangen? Met onderstaande manieren maakt u een indicatie van de Google Ads-kosten:

  • Kosten per conversie

De kosten per conversie, ook wel CPA genoemd, staan voor de kosten van een bepaalde actie (aankoop, offerte aanvraag etc.) die online wordt uitgevoerd. De CPA vermenigvuldigen met het aantal gewenste acties c.q. conversies geeft het mogelijke budget voor Google Ads af.

Google Ads kosten = CPA x gewenst aantal conversies

  • Zoekvolume en CPC

Met de zoekwoordplanner van Google zijn de zoekvolumes en kosten per klik per zoekwoord te zien. Het zijn geen exacte gegevens, maar het geeft wel een goed beeld van de mogelijke Google Ads-kosten. Selecteer alle interessante zoekwoorden met bijbehorende zoekvolumes en kosten per klik en maak de volgende berekening:

Google Ads kosten = Totaal zoekvolume x gemiddelde kosten per klik

Beide manieren geven een schatting van de mogelijke kosten. Het is ook mogelijk om met een eigen (vastgesteld) budget te starten. Dit zien wij het meest bij onze klanten. Zij geven een gewenst maandelijks budget door en wij zorgen dat hier zoveel mogelijk opbrengsten uit worden gehaald.

Inzicht in de kosten voor Google Ads

Om de kosten in Google Ads goed te bewaken, is het mogelijk om een dagbudget of looptijdbudget per campagne in te stellen. Daarnaast is het bij Webvalue mogelijk om een maandlimiet vast te stellen, zodat u achteraf niet voor verrassingen komt te staan.

Werkelijke kosten

De werkelijke kosten voor Google Ads worden bepaald op basis van het aantal klikken op de advertentie naar de website. U betaalt dus voor échte websitebezoekers en niet voor de vertoningen van de advertenties.

De prijs per klik, ook wel CPC genoemd, is variabel en hangt af van o.a. concurrentie en kwaliteitsscore. De klikprijzen starten bij €0,01 en kunnen in het uiterste geval stijgen naar wel €20,-. Met de juiste optimalisaties en monitoring zorgen wij er echter voor dat u niet onnodig veel geld uitgeeft.

Google Ads kosten = aantal klikken x CPC

Budget en opbrengsten vallen samen

Grofweg zijn er twee verschillende strategieën bij de startfase van Google Ads: starten met een groot budget om te zien wat het oplevert of klein beginnen om bij succes uit te breiden.

Bij het direct fors inzetten van grote budgetten worden veel statistieken verzameld, waarmee snel te zien is welke zoekwoorden en advertenties goed presteren. Vervolgens sturen wij gefaseerd bij om tot de juiste kosten en opbrengsten te komen die voldoen aan uw doelstellingen.

De andere aanpak is meer geschikt voor Mkb’ers die voorzichtig willen kijken of Google Ads iets voor ze oplevert. Vaak wordt met een kleiner budget gestart om gericht te adverteren met een deel van het assortiment of regionale advertenties. Op het moment dat de campagneprestaties positieve invloed hebben, wordt langzaam het budget verhoogd en/of de campagnes uitgebreid.

 

Lage kosten, hoogste rendement

Eén van de vele voordelen van Google Ads is de flexibiliteit om goed de prestaties bij te sturen. Elk moment van de dag is het mogelijk om wijzigingen in de campagnes door te voeren. Dat geldt ook voor het budget. Gaat het komend weekend regenen en verkoopt u regenpakken? Dan is het eenvoudig om uw budget te verhogen. Ook kunt u de producten uitzetten als deze zijn uitverkocht. Zo beheert u de budgetten en voorkomt dat uw bedrijf onnodig veel geld kwijtraakt aan advertenties.

"Je kunt elk moment van de dag prestaties bijsturen met Google Ads"
Tips bij het bepalen van uw Google Ads-kosten

Bij het instellen en onderhouden van campagnes in Google Ads is belangrijk om onnodige kosten te voorkomen. Het één keer goed instellen en er niet meer naar omkijken is een grote misvatting. Juist door de prestaties te analyseren en gericht aanpassing te doen, houd u de kosten in Google Ads laag. Andere tips voor het vaststellen van de kosten in Google Ads zijn:

  • Weet hoeveel een klik gemiddeld kost voor uw markt/branche en locatie
  • Zorg voor een hoge kwaliteitsscore op zoekwoorden
  • Bereken de lifetime customer value en houd dit in gedachten bij de budgetbepaling
  • Zet campagnes volgens de Google-richtlijnen op
  • Onderzoek zoekwoorden met een hoog rendement
  • Houd online concurrentie goed in de gaten
  • Gebruik de verzamelde statistieken voor zoekmachine optimalisatie (SEO)

 

Kortingcode bij Google Ads

Als Google partner hebben wij de mogelijkheid om promotiecodes voor onze klanten in te zetten. Dit kan oplopen tot €120,- in de eerste maand. Heeft u interesse om te starten met Google Ads? Neem vrijblijvend contact op en wij vertellen u graag meer over de kosten van Google Ads. 

Niets missen? Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.
verder lezen
Wat is SEO?
verder lezen
Call to Action
Cookievoorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid
Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.