Hoe werk zoekmachineoptimalisatie? SEO is een afkorting voor het Engelse Search Engine Optimization. In het Nederlands is dit zoekmachineoptimalisatie, maar omdat dit nog steeds een mondvol is, spreken we eigenlijk altijd over SEO.
SEO zijn activiteiten die gedaan worden om de positie in zoekmachines te verhogen. Als een website namelijk hoger staat in Google ontvangt deze méér bezoekers welke weer resulteren in meer leads en verkopen.
We noemen een link 'nofollow' wanneer er in de code een rel="nofollow" HTML-attribuut is toegevoegd. Google (en andere zoekmachines) behandelen deze links vervolgens anders dan dofollow links. Aan nofollow-links wordt namelijk geen autoriteit toegekend, en aan dofollow links wél.
<a href="https://webvalue.nl/">Webvalue</a> <a href="https://webvalue.nl/" rel="nofollow">Webvalue</a>
Voor een bezoeker is er geen verschil tussen een dofollow en nofollow link. Voor zoekmachines is er echter een groot verschil. Nofollow links worden namelijk niet gevolgd door de searchbot en er wordt geen waarde (PageRank) naar de pagina's gestuurd. In andere woorden: Google gebruikt dergelijke links niet in het algoritme en dit heeft dan ook geen impact op de positie in de zoekresultaten.
Om te zien of een link 'nofollow' is, kun je (in Google Chrome) met de rechtermuisknop op de pagina klikken en op 'inspecteren' klikken om de broncode te bekijken.
Nofollow links zijn in 2005 geïntroduceerd door Google om spam te voorkomen en snel ondersteund door andere zoekmachines en blogplatformen. De reden? Commentspam op blogs en artikelen. SEO-specialisten (in die tijd nog 'Webmasters') plaatsen in de blogreacties regelmatig links naar externe websites. Met nofollow deed Google een poging om dit gedrag in te perken.
In 2020, ruim 15 jaar later, is ons wel duidelijk dat Google hiermee het probleem niet heeft opgelost. Zelfs Google's eigen Webmaster Central Blog heeft recent besloten om comments uit te zetten omdat er te veel commentspam werd geplaatst.
Over het algemeen hoef je geen nofollow toe te voegen aan je links. Het is juist aan te bevelen uitgaande (dofollow) links te plaatsen op je website. Volgens sommige onderzoeken kan het je website beter helpen ranken in Google. Maar: zelfs als dit niet zo is zijn er voldoende voordelen. Zo help je zoekmachines de context van je pagina te bepalen, en krijg je de aandacht van mensen waar je naar linkt. Dit kan tot leuke relaties en samenwerkingen leiden én leidt je bezoeker naar de juiste informatie.
In september 2019 introduceerde Google twee nieuwe varianten van de nofollow tag. Deze bieden de mogelijkheid onderscheid te maken tussen nofollow links voor commerciële redenen en anti-spam redenen.
De attributen zijn te combineren met andere tags zoals rel="nofollow ugc".
Waarom deze wijziging? Google gebruikt nu de nofollow attribuut als hint en niet absolute waarheid. Google’s algoritme neemt zelf de beslissing of een link wel of niet gevolgd moet worden en of deze linkwaarde doorspeelt. Zo kan Google beslissen om een advertorial die niet als zodanig is aangegeven toch geen waarde te geven of juist wel voor een nieuwssite die alle uitgaande links op nofollow zet.
Hoe meer websites deze attributen toepassen hoe meer trainingsdata er is voor Google’s algoritme om misbruik of oneigenlijk gebruik te herkennen. Er zijn geen (in)directe voordelen voor website eigenaren voor het gebruiken van de nieuwe nofollow attributen. Het versterkt wel Google’s grip op het vrije web.
Naast de nofollow gerelateerde attributen spot u misschien ook nog andere opties waardes in de rel="" attribuut.
Veel websites plaatsen ook het nofollow-attribuut op interne links. Dit gebeurt vaak op pagina's die niet bedoeld zijn om organisch verkeer te ontvangen zoals de algemene voorwaarden of een pagina voor accountregistratie. Het idee hiervan is om de searchbot te sturen naar de belangrijkste pagina's. Dit wordt ook wel 'pagerank sculpting' genoemd.
De effectiviteit hiervan wordt in twijfel getrokken en Google zelf adviseert hier geen tijd aan te spenderen omdat deze als 'hint' worden behandeld. In werkelijkheid kan het optimaliseren van Googlebots's crawl zeer waardevol zijn bij grote websites of websites met een slechte hiërarchie of indexatieproblemen. Als je website SEO-technisch goed in elkaar zit is het niet nodig, maar in de praktijk kan het een waardevol hulpmiddel zijn.
Google kent officieel geen waarde toe aan links met 'nofollow'. Maar denken dat deze links nutteloos zijn, is kort door de bocht én een gemiste kans. Het internet is groter dan Google en zelfs mét deze attribuut vertelt een nofollow link iets over je website. Nofollow links kunnen namelijk nog steeds goed zijn voor je naamsbekendheid en verkeer naar je website leiden.
Zou jij een link van Wikipedia willen? Een link van Wikipedia heeft niet direct invloed op je rankings, maar is wél erg waardevol. Dit toont namelijk dat je website op dit gebied een autoriteit is. De verwijzing kan voor veel bezoekers zorgen. Dit kan op zijn beurt weer leiden tot (dofollow) links van andere websites. Een win-win als je het ons vraagt.
Natuurlijk heb je liever dofollow-links naar je website. Toch is een nofollow-link nog altijd beter dan géén link.
Zet jij actief in op linkbuilding? Dan raden wij aan om een mix van nofollow en dofollow-links te gebruiken. Websites waarbij de verhouding dofollow/nofollow sterk afwijkt van websites in dezelfde niche worden door zoekmachines namelijk als verdacht bestempeld. Dit kan leiden tot een (handmatige) penalty van Google.
De waarde van een nofollow-link valt niet te onderschatten. Het draagt direct bij aan je naamsbekendheid, aantal bezoekers en de relatie met branchegenoten. Indirect heeft dit invloed op je succes in de zoekresultaten.
Op het gebied van SEO zijn de meningen en adviezen verdeeld. Er zijn dan ook veel mythes en speculaties over de waarde van links. Toch kan gezegd worden dat nofollow-links wél waarde toevoegen en daarom onmisbaar zijn binnen je SEO-strategie.