Ervaar jij wel eens een mismatch tussen je zoekterm op Google en de pagina die je vervolgens bezoekt? Met de kwaliteitsscore probeert Google Ads dit te voorkomen. Google Ads berekent voor elk zoekwoord waarmee je adverteert een kwaliteitsscore - ook wel de Quality score (QS). Deze score ligt tussen de 1 en 10, waarbij 1 staat voor een zeer lage kwaliteitsscore en 10 voor een uitstekende kwaliteitsscore. De score heeft grote invloed op het succes van je advertenties en je campagnebestedingen. Wil jij je campagnes doorlopend verbeteren? Dan kun je niet om de kwaliteitsscore heen.
Google Ads hanteert de kwaliteitsscore als waardering in de advertentieveiling. Het is een cumulatieve schatting van de prestaties van je advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina’s. Hoe beter de advertenties en bestemmingspagina’s op de zoekintentie aansluiten, hoe hoger de kwaliteitsscore. En zoekwoorden met een hoge kwaliteitsscore worden beloont met lagere kosten per klik, hogere advertentieposities en meer vertoningen. Driedubbele win-win dus.
Google Ads streeft ernaar om de meest relevante advertenties te tonen en daarmee een optimale gebruikerservaring te bieden. Bij elke zoekopdracht houdt Google Ads rekening met andere advertenties. De advertenties die het best aansluiten op de zoekintentie, worden het vaakst getoond.
Bij elke vertoning doet jouw advertentie mee met een advertentieveiling. Binnen dit proces wordt besloten in welke volgorde de advertenties worden vertoond. Google Ads hanteert verschillende formules om advertenties te beoordelen. De belangrijkste twee zijn: advertentierangschikking en maximaal bod per zoekwoord.
Vroeger was het makkelijk om de eerste positie te behalen. De klant met het hoogste bod, werd het hoogst vertoond. Deze tijden zijn (gelukkig) voorbij. Nu speelt de kwaliteitsscore een belangrijke rol. Heel simpel gezegd berekent Google Ads de advertentiepositie door de ingestelde CPC (kosten per klik) te vermenigvuldigen met de kwaliteitsscore. Je krijgt daarmee de volgende rekensom:
CPC x Kwaliteitsscore = Advertentiepositie
Om een hoge advertentiepositie te behalen, is het hebben van 10/10 score op populaire zoekwoorden zeer gewenst. Door de kwaliteitsscore te verbeteren behaal je een hogere advertentiepositie zonder extra kosten.
Bij Google Ads stel je per zoekwoord een maximaal bod per klik (max. CPC) in. Echter is dit niet het werkelijke bod dat je betaalt. Bij het uiteindelijke bod telt het maximale bod per klik van de eerstvolgende adverteerder en de kwaliteitsscore mee. Google Ads berekent de werkelijke kosten per klik op de volgende manier:
(advertentierankschikking / eigen kwaliteitsscore) + €0,01
Het bieden van het hoogste bod met slechte advertenties is hiermee verleden tijd. Als adverteerder is het mogelijk om met een lager bedrag dan andere adverteerders toch op de eerste positie te komen.
In de volgende tabel is te zien hoe zo’n formule van Google Ads in de praktijk eruitziet:
Stel, je zit met drie concurrenten te adverteren op hetzelfde zoekwoord. Je weet dat het zoekwoord omzet genereert en dat een klik niet meer dan €1,50 mag kosten. Je weet ook dat de concurrenten meer marge hebben en hoogstwaarschijnlijk een hoger bod per klik inzetten.
Moet je nu meer gaan betalen? Of de keuze maken om te stoppen met adverteren? Nee. De focus moet liggen op het verhogen van de kwaliteit. In bovenstaande tabel is namelijk duidelijk dat je de eerste positie kan behalen met een zeer goede kwaliteitsscore. En daarbij ook nog eens minder betaalt per klik.
Google Ads houdt rekening met verschillende factoren om de kwaliteitsscore te bepalen. Er zijn drie onderdelen die op elkaar moeten aansluiten. Dit zijn: zoekwoorden, advertenties en bestemmingspagina’s. Om inzichtelijk te krijgen hoe je scoort op deze elementen, gebruik je de volgende statistieken in de Zoekwoorden-kolom in Google Ads:
Nu je weet waar kansen liggen om de kwaliteitsscore te verhogen, is het belangrijk om te weten hoe je dit doet. Zoals eerder genoemd, heb je drie onderdelen die sterker dan gemiddeld moeten zijn om een 10 te scoren.
Liggen er kansen om de verwachte CTR (doorklikpercentage) te verhogen? Dan ligt de focus op het vergroten van de kans dat iemand op je advertenties klikt. De verwachte CTR wordt bepaald door de historie van de clicks op je advertenties. Het volgende helpt om de kwaliteitsscore te verbeteren:
Matchen de zoekwoorden met de advertenties? Een lage score duidt op een advertentie die te algemeen, te specifiek of niet relevant voor je bedrijf is. En daardoor sluit de zoekopdracht van de gebruiker niet aan op de advertentie. Een simpele truc om dit te bevestigen: Google zelf eens op het zoekwoord in een incognito-venster en analyseer wat je vindt.
Zijn er verbeteringen op de bestemmingspagina? Het is altijd goed om kritisch naar de bestemmingspagina’s (ook wel landingspagina’s) te kijken. Een goede ervaring op deze pagina’s wordt beoordeeld aan de hand van hoe goed de content past bij het zoekwoord en de bruikbaarheid van de navigatie. De volgende wijzigingen kunnen het verschil maken:
Bovenstaande punten zijn eenvoudige optimalisaties die direct invloed hebben op de kwaliteitsscore. Als je ze doorlopend uitvoert, draagt dit significant bij aan het succes van je campagnes.
Daarnaast speelt de geschiedenis van het zoekwoord en de opbouw van de campagnes een rol. Nieuwe zoekwoorden hebben daarom in het begin geen kwaliteitsscore. Heb je moeite met het verhogen van je kwaliteitsscore? Of behaal je niet de gewenste resultaten met je Google Ads-campagnes? Vraag een gratis SEA-scan aan en we voorzien je graag van persoonlijke tips.