Wil je je websitebezoekers opnieuw benaderen met een actie? Of heb je plannen om je salesfunnel te verbreden? Met Google Ads remarketing is het mogelijk. Zalando, Wehkamp en Coolblue passen het al effectief toe. Je lees in deze blog meer over hoe jij (zelf) een Google Ads remarketingcampagne kunt opzetten.
Remarketing (ook wel retargeting) is het opnieuw benaderen van eerdere websitebezoekers. Je advertenties worden dus alleen weergegeven aan de mensen die je website of mobiele app eerder hebben gezien.
Google Remarketing werkt op basis van een speciale tracking-code, een remarketingtag. Dit is een klein stukje code dat je op je website plaatst. Dit fragment plaatst een (legale) cookie bij de bezoekers op je website. Deze bezoekers worden toegevoegd aan een lijst, die Google gebruikt om de advertenties te plaatsen.
Het grote voordeel van Google Ads remarketing is dat je opnieuw de mensen bereikt die oprechte interesse hebben getoond in je producten of diensten. Bij deze potentiele afnemers is de kans groot dat ze alsnog overgaan tot actie.
Maar, remarketing is toch hartstikke irritant? Niet als je goede advertenties toont. Het tonen van relevante advertenties met de juiste frequentie maakt een remarketingcampagne succesvol. Als bezoekers achtervolgd worden met kledingitems die ze allang hebben gekocht, werkt dat averechts. Het gebruiken van de juiste data en statistieken is dus essentieel.
Vaak worden statische banners, geanimeerde beelden, video’s of responsive advertenties gebruikt voor remarketing. Deze remarketing-advertenties worden vervolgens geplaatst in het Google Display netwerk. Ook is het mogelijk om tekstadvertenties in te zetten in het Google zoeknetwerk. Voordat je een keuze maakt in de advertentievorm, is het belangrijk om je doelgroep uit te specificeren.
De mensen die je wilt benaderen vormen je targetdoelgroep. Afhankelijk van het aantal websitebezoekers kun je de doelgroep specificeren in de volgende segmenten:
Verder kun je nog denken aan demografische, geografische of andere eigenschappen om je doelgroep te verkleinen.
Er zijn verschillende combinaties mogelijk voor een kwalitatieve targeting. Wij combineren vaak doelgroepen op basis van specifieke webpagina’s. De meest voorkomende zijn:
In Google Analytics is het mogelijk om doelgroeplijsten aan te maken. Hiervoor ga je naar Beheer > Gegevensweergave > Doelgroepen > Nieuwe doelgroep.
Let bij het aanmaken van een remarketingdoelgroep op het volgende:
Heb je geen Google Analytics? Dan is het ook mogelijk om in Google Ads een remarketingdoelgroep aan te maken. Hiervoor ga naar Tools > Gedeelde bibliotheek > Doelgroepbeheer. Vervolgens maak je een nieuwe doelgroep aan met de blauwe plus.
Zoals eerder genoemd zijn er verschillende advertentievormen voor een remarketingcampagne. Je hebt zowel tekstadvertenties als beeldadvertenties. De laatste optie worden ook wel displaybanners genoemd en voor remarketing wordt dit het vaakst gebruikt. Met relevante displaybanners vergroot je het bereik tot wel 80 procent.
Het is belangrijk om serieus aandacht te besteden aan het vormgeven van displaybanners. Hieronder lees je enkele tips:
Daarnaast is het aan te raden om verschillende ontwerpen in te zetten. Je kan meerdere call-to-actions en communicatieboodschappen gebruiken om goed te testen welke het beste aansluit bij je doelgroep.
Om een remarketingcampagne een extra boost te geven, is het gebruik van bewegende advertenties aan te raden. Je kunt hiervoor gebruikmaken van de Responsive Display-advertentie tool van Google Ads. Je maakt de advertenties dan op binnen een basisstramien. Helaas beperkt dit vaak de vormgeving en heeft dit nadelige effecten op de online resultaten. Gelukkig is het ook mogelijk om je eigen beeldadvertenties te uploaden. Hiermee heb je wel invloed op de uitstraling van je banners.
Tip: Maak gebruik van verschillende formaten en/of zet HTML5 banners in.
Toch liever tekstadvertenties inzetten? Dan houd je dezelfde werkwijze aan als een standaard tekstcampagne en zet je RSLA in.
De doelgroeplijst en de banners zijn klaar. Het is (eindelijk?) tijd om de campagne op te zetten. Net als een gewone displaycampagne, zet je ook een remarketingcampagne op. Houd er rekening mee dat er een remarketingtag op je website moet staan.
Het verschil met een gewone displaycampagne en remarketingcampagne is de targeting. Je kiest bij een remarketingcampagne voor ‘interesses en remarketing’. Vervolgens kies je bij doelgroepen de juiste remarketinglijst. Standaard wordt de lijst ‘alle bezoekers’ gekoppeld. Deze kun je wijzigen naar je eigen samengestelde remarketinglijst.
Tips bij het instellen van een remarketingcampagne:
Wil je liever het gehele stappenplan lezen om een remarketingcampagne op te zetten? Hier wordt het uitgebreid behandeld.
Doelgroeplijsten aanmaken, beeldadvertenties uploaden en dan ‘klaar is kees’? Nee, helaas. Een goede remarketingcampagne in Google Ads heeft sturing nodig. De eerste resultaten houd je voortdurend in de gaten. Je let daarbij op het volgende:
Heb je vragen over remarketing? Of overweeg je om remarketing in te gaan zetten? Neem gerust contact op. We helpen je graag met effectieve remarketingcampagnes.