Ultieme handleiding voor fantastische metadescriptions
Wat is een metadescription en hoe schrijf je er een? Waarom zijn ze zo belangrijk voor SEO? Lees verder en leer alles over metatags én bekijk voorbeelden van goede en slechte metadescriptions.
De metadescription is een code op een website die samenvat waar de website over gaat. Deze tekst wordt vervolgens getoond in de Google-zoekresultaten.
Metadescriptions worden vaak overgeslagen: ze worden snel ingevuld tijdens het aanmaken van een pagina en vervolgens wordt er niet meer naar gekeken. Een goede metadescription schrijven is een onwijs krachtige en simpele manier om uw pagina beter te maken.
Ondanks dat de metadescription erg belangrijk is voor SEO is het niet direct een rankingfactor. De descriptions moeten dus ook zeker niet geschreven worden voor zoekmachines, maar voor de eindgebruiker. Mensen klikken namelijk sneller op uw website als deze een goede, omschrijvende, metadescription heeft. Dat is namelijk wél direct een rankingfactor.
Wat is een goede metadescription?
Goede paginaomschrijvingen zorgen voor meer kliks naar uw website. Maar wat maakt een goede metatag?
- Metadescriptions moeten de pagina goed omschrijven en uniek zijn.
Het doel van een metadescription is dat deze de pagina op een korte, duidelijke manier samenvat. Zie het als de inleiding van een boek. U moet hiermee een zoeker overtuigen dat uw website bevat wat ze zoeken.
Verder is het erg belangrijk dat de omschrijving uniek is. Dubbele beschrijvingen zijn (ook voor Google) een indicatie dat de omschrijving niet optimaal voor de gebruiker is. - De description moet tussen de 250-300 karakters lang zijn.
Hoewel een metadescription elke lengte kan hebben, is een omschrijving van ongeveer 250-300 karakters optimaal. Zo wordt de omschrijving niet afgekapt in de Google-zoekresultaten. - Verwerk het zoekwoord van de pagina in de omschrijving.
De omschrijving moet op een natuurlijke (niet spammerige) manier de zoekwoorden van een pagina bevatten. Deze wordt dan namelijk dikgedrukt getoond in de Google-zoekresultaten waardoor uw website extra opvalt. - Voeg een duidelijke Call To Action toe.
De metadescription heeft dezelfde functie als een advertentietekst. Het is dan ook verstandig om een duidelijke Call To Action (CTA) toe te voegen. Vertel de gebruiker wat u wilt: dit verhoogt namelijk het aantal kliks. Termen als “Lees snel!” of “Vraag een offerte aan!” verhogen de doorklikratio.
Voorbeelden van goede metadescriptions
Kritisch kijken naar andere metaomschrijvingen is een goede manier om te leren. Dit zijn een aantal voorbeelden van goede metadescriptions.
Deze metaomschrijving van de Rabobank is een goed voorbeeld van een overtuigende advertentietekst. De voordelen van een zakelijke rekening bij de bank worden goed uitgelegd.
De omschrijving van deze documentaire heeft een goede lengte van 155 karakters en past mooi op twee regels tekst.
De omschrijving van Zonnelux heeft een duidelijke Call To Action: "Vraag een offerte aan of ga naar een verkooppunt in de buurt".
Deze omschrijving van Pepper haalt alle trucjes uit de kast en gebruikt emoji's, speciale karakters en unicodesymbolen om op te vallen in de concurrerende zoekresultaten.
Extra opvallen? De zoekresultaten kunnen ook verrijkt worden met gestructureerde gegevens zoals deze veelgestelde vragen (FAQ) voor de Wilkinson Intuition scheermesjes.
Voor de landingspagina van Samsung Wasmachines van bol.com is twee keer het zoekwoord “Samsung wasmachine” op een natuurlijke manier in de tekst opgenomen. Hierdoor zijn er veel zoekwoorden dikgedrukt waardoor de tekst extra opvalt. Ook is deze vermelding uitgebreid met reviews.
Geavanceerde tips voor krachtige metadescriptions
Uw metaomschrijvingen naar een volgende stap brengen? Experimenteer!
- Test verschillende metadescriptions als Adwords advertenties.
Heeft u een metaomschrijving waarvan u niet zeker weet of deze beter converteert? Een makkelijke manier om variaties van een tekst te testen is met Google Adwords.
Hier kunt u twee verschillende advertenties aanmaken en alleen de tekst verschillend maken. Na een korte tijd adverteren ziet u welke van de twee advertenties het beste heeft gepresenteerd. Ditzelfde kunt u ook proberen met Facebookadvertenties. - Laat uw description extra opvallen door HOOFDLETTERS te gebruiken.
Bij Adwords kunnen advertenties afgekeurd worden door onnodig gebruik van hoofdletters maar dergelijke beperkingen zijn er voor meta descriptions niet. Als u dit spaarzaam gebruikt kan dit een uitstekende manier zijn om uw pagina extra op te laten vallen. - Overweeg speciale karakters, interpunctie en emoji's te gebruiken.
Het kan snel ‘teveel’ worden en Google kan besluiten om uw description niet te tonen. Toch zijn er veel websites die emoji's, speciale karakters en interpunctie gebruiken om hun zoekresultaat extra op te laten vallen.
Naast emoji's zijn er ook symbolen, sterretjes, uitroeptekens om uw tekst te laten opvallen. - Experimenteer met het vermelden van uw telefoonnummer.
Bent u een lokaal bedrijf of zijn telefoongesprekken belangrijk voor uw bedrijf? U kunt ervoor kiezen om direct uw telefoonnummer in de zoekresultaten te plaatsen. - Kijk wat uw concurrenten doen en zorg dat u opvalt.
Zoek eens in Google naar uw zoekresultaat en vergelijk de metadescription met die van u. Vertelt iedereen hetzelfde saaie verhaaltje? Zorg dan dat u dat niet doet en maak een unieke metadescription.
Klaar om uw metadescriptions naar een hoger niveau te tillen? Begin met uw belangrijkste pagina’s (homepagin en categorieën) en kijk kritisch naar verbeterpunten. Vervolgens kunt u in Google Search Console onder ‘HTML-verbeteringen’ zien welke omschrijvingen dubbel of te lang/kort zijn. Succes!