Google shopping
Hoe wij de productomzet van Smart HomeBeveiliging hebben verhoogd met +197%?
Hoe wij de productomzet van Smart Home Beveiliging hebben verhoogd met +197%?
Wat is Google Shopping en hoe werkt het?
Google Shopping is een manier van adverteren om advertenties met productvermeldingen te vertonen. Wanneer iemand op Google naar een specifiek product zoekt, verschijnen direct productafbeeldingen in de zoekresultaten. De productafbeeldingen zijn voorzien van titel, prijs en overige informatie. In het advertentieplatform van Google Ads is het mogelijk om met Google Shopping te starten.
De Shopping-campagne wordt aangestuurd door een datafeed met productinformatie. Een datafeed, ofwel productfeed, bevat informatie zoals SKU’s, foto’s, beschrijving, prijs, verzending etc. De prestaties van een Google Shopping-campagne zijn te beïnvloeden met een goede datafeed, juiste strategieën en andere doelgerichte aanpassingen.
Bepaal de juiste (bied)strategie
Biedstrategie in de praktijk
Voor Smart Home Beveiliging houden we rekening met de verschillende productmarges. Zo bieden wij hogere kosten per klik en zetten wij in met agressieve vertoningen op winstgevende producten. We bieden met lagere kosten op producten met lage marges. Deze methode wordt ook wel ‘campagnestrategie op productsoort’ genoemd.
Daarnaast hebben wij voor de producten met hoge marge en winstgevendheid het doel ingesteld om het vertoningspercentage te maximaliseren. Zo werden de productadvertenties zoveel mogelijk in de zoekresultaten vertoond.
Houd de concurrenten in de gaten
Naast het bieden op productmarges en winkelwaarde, is het ook belangrijk om de concurrentiestatistieken te vergelijken. Wij vergelijken regelmatig de volgende statistieken:.
(CTR, Click-through-rate)
(CTR, Click-through-rate)
(CTR, Click-through-rate)
Concurrentiestatistieken in de praktijk
Behaal effectieve productvertoningen met een juiste productfeed
Google bepaalt op basis van meerdere gegevens de vertoningen van de productadvertenties. De belangrijkste zijn de ingestelde kosten per klik (CPC), zoekwoorden in titel/ productbeschrijving en hoe producten overeenkomen met de productcategorieën van Google.
Daarnaast delen wij hieronder enkele praktische tips die we in de campagne van Smart Home Beveiliging hebben toegepast:
Meest relevante Google-productcategorie
Voor de advertenties is het belangrijk dat de producten worden geclassificeerd in de meest relevante Google-categorie. Voor elk product hebben we gekeken welke productcategorie het beste past. Uiteindelijk hebben we alle producten in drie verschillende productcategorieën ingedeeld.
Meest relevante Google-productcategorie
Voor de advertenties is het belangrijk dat de producten worden geclassificeerd in de meest relevante Google-categorie. Voor elk product hebben we gekeken welke productcategorie het beste past. Uiteindelijk hebben we alle producten in drie verschillende productcategorieën ingedeeld.