Terug naar overzicht

Google shopping

Hoe wij de productomzet van Smart Home
Beveiliging hebben verhoogd met +197%?
Google shopping

Hoe wij de productomzet van Smart Home Beveiliging hebben verhoogd met +197%?

Voor vele ondernemers verzorgen wij campagnes in Google Ads met daarbij Google Shoping. Eén van deze klanten is Smart Home Beveiliging; een webshop in alarmsystemen, beveiligingscamera’s en andere slimme producten. In 2019 hebben wij mooie stappen onde

Wat is Google Shopping en hoe werkt het?

Google Shopping is een manier van adverteren om advertenties met productvermeldingen te vertonen. Wanneer iemand op Google naar een specifiek product zoekt, verschijnen direct productafbeeldingen in de zoekresultaten. De productafbeeldingen zijn voorzien van titel, prijs en overige informatie. In het advertentieplatform van Google Ads is het mogelijk om met Google Shopping te starten.

De Shopping-campagne wordt aangestuurd door een datafeed met productinformatie. Een datafeed, ofwel productfeed, bevat informatie zoals SKU’s, foto’s, beschrijving, prijs, verzending etc. De prestaties van een Google Shopping-campagne zijn te beïnvloeden met een goede datafeed, juiste strategieën en andere doelgerichte aanpassingen.

Bepaal de juiste (bied)strategie

Elke branche en campagne heeft eigen bedrijfsdoelen en -strategieën. Om die reden zetten de specialisten van Webvalue klantspecifieke campanges op. Dit houdt in dat we per klant campagnedoelen en (bied)strategieën vaststellen.

Biedstrategie in de praktijk

Voor Smart Home Beveiliging houden we rekening met de verschillende productmarges. Zo bieden wij hogere kosten per klik en zetten wij in met agressieve vertoningen op winstgevende producten. We bieden met lagere kosten op producten met lage marges. Deze methode wordt ook wel ‘campagnestrategie op productsoort’ genoemd.

Daarnaast hebben wij voor de producten met hoge marge en winstgevendheid het doel ingesteld om het vertoningspercentage te maximaliseren. Zo werden de productadvertenties zoveel mogelijk in de zoekresultaten vertoond.

Stijging van 88% in vertoningspercentage

Houd de concurrenten in de gaten

Naast het bieden op productmarges en winkelwaarde, is het ook belangrijk om de concurrentiestatistieken te vergelijken. Wij vergelijken regelmatig de volgende statistieken:.

Doorklikpercentage
(CTR, Click-through-rate)
De doorklikpercentage van je productadvertenties ten opzichte van de branchebenchmarks van de online concurrentie geeft veel inzicht in de prestaties van de productcampagne.
Doorklikpercentage
(CTR, Click-through-rate)
De doorklikpercentage van je productadvertenties ten opzichte van de branchebenchmarks van de online concurrentie geeft veel inzicht in de prestaties van de productcampagne.
Doorklikpercentage
(CTR, Click-through-rate)
De doorklikpercentage van je productadvertenties ten opzichte van de branchebenchmarks van de online concurrentie geeft veel inzicht in de prestaties van de productcampagne.

Concurrentiestatistieken in de praktijk

Bovenstaande gegevens hebben ons gedurende de looptijd van de campagne inzicht gegeven over onze prestaties ten opzichte van de concurrentie. Op een bepaald moment werd zichtbaar dat de online concurrentie flink toenam op winstgevende producten. De prijs was voor de potentiele klant bepalend, waardoor we in overleg hebben besloten om met een tijdelijke korting te werken. Dit heeft gezorgd in dat het klikaandeel met +56% toenam.
Klikaandeel gestegen met +56%

Behaal effectieve productvertoningen met een juiste productfeed

Google bepaalt op basis van meerdere gegevens de vertoningen van de productadvertenties. De belangrijkste zijn de ingestelde kosten per klik (CPC), zoekwoorden in titel/ productbeschrijving en hoe producten overeenkomen met de productcategorieën van Google.

Daarnaast delen wij hieronder enkele praktische tips die we in de campagne van Smart Home Beveiliging hebben toegepast:

Meest relevante Google-productcategorie

Voor de advertenties is het belangrijk dat de producten worden geclassificeerd in de meest relevante Google-categorie. Voor elk product hebben we gekeken welke productcategorie het beste past. Uiteindelijk hebben we alle producten in drie verschillende productcategorieën ingedeeld.

Meest relevante Google-productcategorie

Voor de advertenties is het belangrijk dat de producten worden geclassificeerd in de meest relevante Google-categorie. Voor elk product hebben we gekeken welke productcategorie het beste past. Uiteindelijk hebben we alle producten in drie verschillende productcategorieën ingedeeld.

Bekijk onze jobs
Werken bij het leukste webbureau van Alkmaar?

Wij zijn op zoek naar creatieve online marketeers en ervaren programmeurs.
Toe aan iets nieuws? Check de vacatures.

Werken bij het leukste webbureau van Alkmaar?

Wij zijn op zoek naar ervaren programmeurs.Toe aan iets nieuws? Check de vacatures.

Maak een afspraak

Cookie-voorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid

Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.