Zoekwoordopties in Google Ads
Begint u te adverteren met Google Ads (voorheen AdWords)? Het kan een fantastische manier zijn om potentiële klanten naar uw website te brengen. Na het selecteren van alle opties en schrijven van uw eerste advertentie zal u gevraagd worden om 10-20 zoekwoorden in te voeren die standaard staan op breed zoeken om zoveel mogelijk relevant verkeer naar uw website te brengen.
Breed zoeken en relevant verkeer sluit alleen niet heel goed op elkaar aan. Het is daarom ook belangrijk om bekend te zijn met de verschillende zoektypes. Lees verder en leer over de zoekwoordopties in Adwords.
Er zijn 4 verschillende zoekwoordopties in Google Adwords.
- Breed zoeken
- +Modifier +Breed +Zoeken
- “Woordgroepen”
- [Exact zoeken]
Breed zoeken (broad match)
De standaard zoekwoordoptie is breed zoeken. Hiermee worden uw advertenties getoond bij, volgens Google, alle ‘relevante’ zoekopdrachten. Spelfouten, synoniemen en ook gerelateerde zoekopdrachten.
Zoekterm: paarse broek
Zoekopdrachten:
- paarse damesbroek
- paarse krokodil
- broek friesland
- broeken heren
- paarse legging
Bij elk zoekopdrachten wat “paarse” of “broek” bevat kan uw advertentie getoond worden. Zelfs woorden met vergelijkbare betekenis of gerelateerde zoekopdrachten.
Hoewel het bereik van breed zoeken groot is leert de ervaring dat dit veel irrelevant verkeer is. Het is daarom beter om bij het zoeknetwerk géén gebruik te maken van breed zoeken.
+Modifier +Breed +Zoeken (modified broad match)
Modifier breed zoeken heeft een groot bereik maar geeft u meer controle dan normaal breed zoeken. Elke woord met een plusteken moet voorkomen in de zoekopdrachten van de gebruiker, ongeacht van de volgorde.
Zoekterm: +wijnglazen
Zoekopdrachten:
- witte wijnglazen
- wijnglazen blokker
- onbreekbare wijnglazen
- wijnglas
- wijnglazen zonder voet
Dit kan ook gecombineerd worden met breed zoeken.
Zoekterm: goedkope +wijnglazen
Zoekopdrachten:
- wijnglazen goedkoop
“Woordgroep” (phrase match)
Bij woordgroepen wordt uw advertentie alleen vertoond bij een exacte overeenkomst van uw zoektermen in die volgorde maar er kunnen woorden vóór of na de zoekterm geplaatst worden.
Woordgroepen is een veelgebruikte favoriet bij het opzetten van Adwords campagnes. Hiermee heeft u namelijk veel controle over wanneer uw advertentie wordt vertoond maar hoeft u niet zelf elk mogelijke variant te bedenken en invoeren.
Zoekterm: “fietsenwinkel alkmaar”
Zoekopdrachten:
- fietsenwinkel alkmaar
- online fietsenwinkel alkmaar
- gebruikte fietsenwinkel alkmaar
- fietsenwinkel alkmaar ervaringen
[Exact zoeken] (exact match)
Exact zoeken geeft het meeste controle over wanneer uw advertenties getoond worden. Zo kunt u exact uw campagnes inrichten op de zoekopdrachten en verkeer zo relevant mogelijk houden.
Exact zoeken geeft het meeste controle over wanneer uw advertenties getoond worden. Zo kunt u exact uw campagnes inrichten op de zoekopdrachten en verkeer zo relevant mogelijk houden.
Zoekterm: [pink floyd cd]
Zoekopdrachten:
- pink floyd cd
- pink floyd cds
Zoals u kunt zien is goed gebruik van de verschillende zoekwoordopties belangrijk voor een succesvol campagne. U wilt namelijk niet dat uw advertentie getoond wordt als een zoekopdracht niet relevant is. Wat Google ziet als relevant verkeer is zeker niet altijd relevant.
Als u op zoek bent naar een AdWords Specialist voor beheer of enkel advies voor uw campagne helpen wij u graag verder. Wilt u direct starten met adverteren in Google? Ontvang tijdelijk gratis advertentietegoed t.w.v. € 125,-. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.