Webvalue 20 jaar
Martijn Oud
SEO

Wat is een canonical tag?

Een canonical tag (of rel=canonical tag) is een manier om zoekmachines te vertellen dat een pagina een kopie is van een andere pagina. Zo kun je bij bots aantonen welke URL je in de zoekmachines wilt laten opnemen. Door de canonical tag goed te gebruiken kan zogenoemde duplicate content voorkomen worden.

Op veel websites zijn pagina’s vanuit meerdere URLs te bereiken. Dit kan een verkeerde instelling zijn van de server, technisch probleem met de website of vanuit externe websites die naar je website linken.

Dubbele URLs kunnen op vele verschillende manieren bestaan.

  • https://www.example.com/ (origineel)
  • http://www.example.com/ (geen HTTPS)
  • https://example.com (zonder ‘www’)
  • http://www.example.com/index.php
  • http://www.example.com?ref=twitter (URL parameters)

 rel=canonical

Wij zien dit als dezelfde homepage, maar voor Google zijn dit allemaal verschillende URLs. Dit vermindert de kwaliteit van de pagina omdat niet duidelijk is welke pagina relevanter is voor een bepaald onderwerp. Met een canonical tag kun je aangeven welke URL het origineel is en welke enkel een kopie.

Wat is rel canonical link tag

De rel=canonical tag wordt in de broncode van een website geplaatst.

Moet elke pagina een canonical tag hebben?

Om problemen te voorkomen is het aanbevolen om op elke pagina een rel=”canonical” tag te plaatsen. Misschien is dit wegens tijdgebrek niet altijd mogelijk. Op zijn minst zou ik dan aanbevelen om op de homepagina een canonical tag te plaatsen. Deze pagina wordt namelijk vaak op vele manieren gelinkt.

Veelgemaakte fouten met canonical tags

De canonical tag is erg krachtig. Bij verkeerd gebruik kan dit schadelijk zijn voor je website. Let goed op de volgende punten bij het plaatsen van een rel=canonical link:

  • Gebruik geen relatieve links voor canonical tags. Veel websites gebruiken relatieve links in de structuur. Dit is qua bouw makkelijk maar juist met canonical tags wil je aangeven wat de gewenste structuur is (wel of geen www, https, sluitende slash, etc). Het beste is dan ook om een absolute URL te gebruiken.

  • Zorg dat de link naar de canonical pagina werkt en geindexeerd kan worden door zoekmachines (geen noindex, geblokkeerd door /robots.txt, etc).

  • Zoekmachines kunnen de canonical tags negeren als ze denken dat het fout is: ze behandelen het als een verzoek.

  • Webshops en websites met pagina's ingedeeld over meerdere pagina's misbruiken ook vaak canonical tags. De canonical moet altijd naar de dezelfde pagina verwijzen. Als een gebruiker op pagina 2 is moet de canonical verwijzen naar pagina 2. De gepagineerde inhoud moet opgemaakt worden met link rel="next" en rel="prev" tags.

Praten over canonical tags kan al snel technisch worden. Kom je er niet uit? Neem contact met ons op. Wij denken graag met je mee.