Met deze handleiding leert u hoe u uw bedrijf kunt toevoegen aan Google Mijn Bedrijf, wat de eerste stap is om goed online gevonden te worden.
Met Google Mijn Bedrijf (GMB) kunt u uw lokale bedrijfsvermelding in Google beheren. Het is heel eenvoudig om uw bedrijf hier aan te melden. De informatie in GMB wordt op meerdere plaatsen gebruikt zeer prominent in Google gebruikt. Veel bedrijven besteden echter onvoldoende aandacht aan GMB waardoor er voor u waarschijnlijk veel winst te behalen valt.
Als iemand naar uw bedrijf zoekt in Google komt er rechts van de zoekresultaten een zijbalk te staan met gegevens van uw bedrijf zoals uw telefoonnummer, een kaart met locatie en uw adresgegevens.
Met een GMB account kunt u deze informatie aanvullen, extra foto's toevoegen en reageren op klantbeoordelingen.
De informatie uit GMB wordt ook gebruikt voor de lokale resultaten bij sommige zoekopdrachten. Dit is de kaart met locaties en diverse bedrijven voor zoekopdrachten als "loodgieter alkmaar" of "schoenenwinkel".
Het is heel interessant om hierin getoond te worden omdat u een prominente positie in Google krijgt wat veel verkeer naar uw website kan brengen. Ter vergelijking om vindbaar te zijn in de organische zoekresultaten heeft u een sterke website nodig en vaak een uitgebreide zoekmachine optimalisatie campagne.
Naast zoekopdrachten in Google worden de Mijn Bedrijf gegevens ook direct getoond in Google Maps. Zoekers gebruiken deze informatie vaak voor navigatie op mobiele apparaten of om simpelweg bedrijven te vinden die dicht in de buurt zitten.
Zoek naar uw bedrijf in Google Maps door uw bedrijfsnaam in te typen of in te zoomen op uw locatie. Als er bij uw vermelding een link staat "Bent u eigenaar van dit bedrijf" dan is uw site nog niet geclaimd en kunt u op deze link klikken. Kunt u uw bedrijf niet vinden? Dan kunt u zelf uw bedrijf toevoegen.
Er zijn een aantal dingen waar u op moet letten bij het invullen van uw bedrijfsgegevens: Bij het invullen van uw bedrijfsgegevens is het belangrijk dat u één standaardadres gebruikt. Het adres wat u invult moet exact overeenkomen met wat er op website staat en op externe bedrijfsgidsen. Schrijf uw bedrijfsnaam, adresgegevens en telefoonnummer altijd in dezelfde stijl.
Na het aanmaken of claimen van uw bedrijf moet er bevestigd worden dat u eigenaar bent van deze locatie. U krijgt per post binnen 1-2 weken een kaart toegestuurd met een verificatiecode en instructies om uw aanmelding te voltooien.
Na het toevoegen van uw bedrijf is de volgende stap op uw bedrijfsmelding zo compleet mogelijk te maken. Juist deze stap slaan veel ondernemers over: zorg ervoor dat u zoveel mogelijk informatie en details toevoegt aan uw profiel. Dit heeft positief invloed op uw positie in lokale zoekresultaten.
Controleer onder het menu Informatie dat als minimum de volgende informatie aanwezig en correct is:
Naast NAW gegevens zijn foto's van uw bedrijf belangrijk. Onder het menuFoto's kunt u de volgende foto's toevoegen:
Als u adverteert met Google Ads is het mogelijk om uw bedrijfsvermelding te koppelen met uw Ads account. Dit maakt het mogelijk om locatie-extensies toe te voegen uw advertenties.
Login op uw Ads account en klik op het tabblad Advertentie-extensies. Selecteer vervolgens Weergeven: Locatie-extensies en klik op + EXTENSIE. Als uw Ads account hetzelfde emailadres gebruikt als uw Google Mijn Bedrijf profiel kunt u hier gelijk uw accounts koppelen. Gebruikt u andere inloggevens? Dan moet u eerst uw GMB account toegang geven tot uw Ads account. Hoe dat moet leest u hier.
Hoeveel werk u steekt in uw Google Mijn Bedrijf is compleet aan u maar uw profiel verder optimaliseren en up-to-date houden is een goede investering van uw tijd. Heeft u meer hulp nodig met het beter gevonden te worden in Google? Dan staat Webvalue voor u klaar!