Kennismaken
Google mijn bedrijf handleiding

Met deze handleiding leert u hoe u uw bedrijf kunt toevoegen aan Google Mijn Bedrijf, wat de eerste stap is om goed online gevonden te worden.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Met Google Mijn Bedrijf (GMB) kunt u uw lokale bedrijfsvermelding in Google beheren. Het is heel eenvoudig om uw bedrijf hier aan te melden. De informatie in GMB wordt op meerdere plaatsen gebruikt zeer prominent in Google gebruikt. Veel bedrijven besteden echter onvoldoende aandacht aan GMB waardoor er voor u waarschijnlijk veel winst te behalen valt.

"De informatie in GMB wordt zeer prominent in Google gebruikt"
Bedrijfsinformatie in zijbalk

Als iemand naar uw bedrijf zoekt in Google komt er rechts van de zoekresultaten een zijbalk te staan met gegevens van uw bedrijf zoals uw telefoonnummer, een kaart met locatie en uw adresgegevens.

Met een GMB account kunt u deze informatie aanvullen, extra foto's toevoegen en reageren op klantbeoordelingen.

bedrijfsinformatie Google bedrijfsprofiel
Google Mijn Bedrijf gegevens in zoekresultaten op Google.
Lokale resultaten

De informatie uit GMB wordt ook gebruikt voor de lokale resultaten bij sommige zoekopdrachten. Dit is de kaart met locaties en diverse bedrijven voor zoekopdrachten als "loodgieter alkmaar" of "schoenenwinkel".

Het is heel interessant om hierin getoond te worden omdat u een prominente positie in Google krijgt wat veel verkeer naar uw website kan brengen. Ter vergelijking om vindbaar te zijn in de organische zoekresultaten heeft u een sterke website nodig en vaak een uitgebreide zoekmachine optimalisatie campagne.

lokale vindbaarheid
Lokale zoekresultaten in Google voor zoekopdracht "Pizza Alkmaar"
Maps

Naast zoekopdrachten in Google worden de Mijn Bedrijf gegevens ook direct getoond in Google Maps. Zoekers gebruiken deze informatie vaak voor navigatie op mobiele apparaten of om simpelweg bedrijven te vinden die dicht in de buurt zitten.

Google mijn Bedrijf resultaten
Google Mijn Bedrijf resultaten in Google Maps.
Bedrijf aanmaken op Google

Zoek naar uw bedrijf in Google Maps door uw bedrijfsnaam in te typen of in te zoomen op uw locatie. Als er bij uw vermelding een link staat "Bent u eigenaar van dit bedrijf" dan is uw site nog niet geclaimd en kunt u op deze link klikken. Kunt u uw bedrijf niet vinden? Dan kunt u zelf uw bedrijf toevoegen.

Er zijn een aantal dingen waar u op moet letten bij het invullen van uw bedrijfsgegevens: Bij het invullen van uw bedrijfsgegevens is het belangrijk dat u één standaardadres gebruikt. Het adres wat u invult moet exact overeenkomen met wat er op website staat en op externe bedrijfsgidsen. Schrijf uw bedrijfsnaam, adresgegevens en telefoonnummer altijd in dezelfde stijl.

bedrijf claimen in Google maps
Bedrijf claimen in Google Maps
Verificatie

Na het aanmaken of claimen van uw bedrijf moet er bevestigd worden dat u eigenaar bent van deze locatie. U krijgt per post binnen 1-2 weken een kaart toegestuurd met een verificatiecode en instructies om uw aanmelding te voltooien.

 

Uw vermelding optimaliseren

Na het toevoegen van uw bedrijf is de volgende stap op uw bedrijfsmelding zo compleet mogelijk te maken. Juist deze stap slaan veel ondernemers over: zorg ervoor dat u zoveel mogelijk informatie en details toevoegt aan uw profiel. Dit heeft positief invloed op uw positie in lokale zoekresultaten.

Controleer onder het menu Informatie dat als minimum de volgende informatie aanwezig en correct is:

  • Openingstijden - Vul uw echte openingstijden in. Correcte openingstijden zijn van belang omdat deze informatie onder andere gebruikt wordt voor routeplanning.
  • Website - Een link naar uw website kan ingevuld worden. Afhankelijk van uw type bedrijf kunt u ook links toevoegen naar andere onderdelen van uw sites zoals het maken van afspraken of de menukaart.
  • Telefoonnummer - Vul het (lokale) telefoonnummer in van deze locatie; niet een algemeen klantenservicenummer.
Google mijn bedrijf aanpassen

Naast NAW gegevens zijn foto's van uw bedrijf belangrijk. Onder het menuFoto's kunt u de volgende foto's toevoegen:

  • Profielfoto - Uw profielfoto wordt naast uw bedrijfsnaam in het klein weergeven. De foto mag niet hetzelfde zijn als uw logo maar u kunt wél uw logo gebruiken door deze bijvoorbeeld op een opvallende achtergrondkleur te plaatsen.
  • Omslagfoto - Dit is de belangrijkste foto van uw bedrijfsvermelding. Deze wordt namelijk als grootst getoond in uw profiel. Een foto van uw locatie werkt vaak het beste voor deze foto.
  • Logo - Uw bedrijfslogo. Vierkante afbeeldingen werken het beste.
  • Aanvullende foto's - Hier kunt u alle overige foto's van uw bedrijf plaatsen. Plaats hier verdere foto's van uw locatie, producten, medewerkers, werkproces, etc, om een complete sfeerimpressie te geven van uw bedrijf.

 

Koppelen met Google Ads

Als u adverteert met Google Ads is het mogelijk om uw bedrijfsvermelding te koppelen met uw Ads account. Dit maakt het mogelijk om locatie-extensies toe te voegen uw advertenties.

Advertentie met Locatie-extensie

Login op uw Ads account en klik op het tabblad Advertentie-extensies. Selecteer vervolgens Weergeven: Locatie-extensies en klik op + EXTENSIE. Als uw Ads account hetzelfde emailadres gebruikt als uw Google Mijn Bedrijf profiel kunt u hier gelijk uw accounts koppelen. Gebruikt u andere inloggevens? Dan moet u eerst uw GMB account toegang geven tot uw Ads account. Hoe dat moet leest u hier.

advertentie extenties adwords en google mijn bedrijf
Conclusie

Hoeveel werk u steekt in uw Google Mijn Bedrijf is compleet aan u maar uw profiel verder optimaliseren en up-to-date houden is een goede investering van uw tijd. Heeft u meer hulp nodig met het beter gevonden te worden in Google? Dan staat Webvalue voor u klaar!

Niets missen? Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief
verder lezen
Wat is SEO?
verder lezen
Call to Action
Cookievoorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid
Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.