Martijn
Analytics

Betaalproviders uitsluiten Google Analytics

Wanneer er belangrijke beslissingen gemaakt worden in een bedrijf op basis van Google Analytics data is het belangrijk om zuivere data te hebben. Bij veel grote websites gaat dit nog fout. Er staat (te) veel informatie in Google Analytics en de rapporten worden niet vaak genoeg geanalyseerd om problemen tijdig te zien.

Zo is een veelvoorkomend probleem bij webshops dat verkeer van betaalproviders (zoals de bank) wordt toegewezen als verwijzingsverkeer. Dit kan voor compleet verkeerde metingen zorgen.

Google Analytics ecommerce verwijzigingen

Wanneer betaalproviders niet specifiek worden uitgesloten worden conversies onjuist toegewezen. Als in het rapport Acquisitie -> Alle verkeer -> Verwijzingen een bron staat zoals "ideal.ing.nl" betekend dit dat dit verkeer (en de conversie) niet is toegeschreven aan de oorspronkelijke bron. Waar de bestelling vandaan kwam is onbekend.

Zonde. Want als u wilt evalueren hoe succesvol een Facebook campagne was moet u wel weten hoeveel bestellingen dit heeft opgeleverd.

Hoe worden conversie gemeten?

Om de oorzaak van het probleem te achterhalen is het nodig om te weten hoe deze conversies gemeten worden.

Voor het betalen wordt de gebruiker doorgestuurd naar een betaalomgeving op een andere website. Dit kan zijn de bank (met een iDEAL betaling) of bijvoorbeeld PayPal. Na het afronden van de betaling wordt de gebruiker teruggestuurd naar de bedankpagina. Deze pagina is alleen te bereiken voor gebruikers die net betaald hebben. Iedereen die deze pagina bezoekt kan dus gemeten worden als een 'bestelling'.

Het gaat fout doordat de gebruiker wordt gestuurd naar een externe website. Wanneer de gebruiker weer teruggestuurd wordt behandeld Google Analytics dit als een nieuwe bezoeker. Vervolgens wordt de conversie toegekend aan de laatste verwijzing en dat is dan "betalen.rabobank.nl" in plaats van Paid Search.

Hoe is het op te lossen?

Het is nodig om aan Google Analytics te vertellen dat verkeer van bepaalde domeinnamen niet meegeteld wordt als verwijzingsverkeer. Nadat dit is ingesteld wordt er geen nieuwe sessie gestart als er al een actief is.

Simpelweg gezegd: de conversie worden dan toegeschreven aan het oorspronkelijke verkeersbron.

Domeinnamen om uit te sluiten

Doordat het verwijzingsverkeer afhankelijk is van de betaalprovider (PSP) is het nodig om zelf een lijst samen te stellen. In Google Analytics kan gekeken worden in Acquisitie -> Alle verkeer -> Verwijzingen voor een overzicht.

Hieronder enkele veelvoorkomende betaalpagina's.

Lijst Nederlandse banken / Standaard verwijzingen

abnamro.nl
asnbank.nl
betalen.rabobank.nl
ideal.bunq.com
ideal.ing.nl
ideal.knab.nl
ideal.regiobank.nl
ideal.triodos.nl
ideal.vanlanschot.com
snsbank.nl

Populaire betaalproviders

mollie.com
pay.mollie.nl
paypal.com
pay.multisafepay.com
secure.curopayments.net
pay.nl
payment-web.sips-atos.com
secure.ogone.com

Verwijzingen uitsluiten

Domeinnaam uitsluiten

  1. Log-in op Google Analytics
  2. Klik linksonder op Beheerder
  3. In het tweede kolom Property klik op de optie Trackinginfo
  4. Selecteer hier Lijst met verwijzingsuitsluitingen
  5. Klik op de knop + VERWIJZINGSUITSLUITING TOEVOEGEN
  6. Vul het domeinnaam in zoals ideal.ing.nl en klik op Maken

Herhaal stap 5-6 voor elk domeinnaam.

Wanneer nu binnen 30 minuten de betaling wordt afgerond blijft de conversie toegekend aan het oorspronkelijke medium. Buiten deze tijd wordt er een nieuwe sessie toegekend en wordt nu de conversie weggeschreven onder "Direct".

Veelvoorkomende problemen

Worden er nog steeds conversie toegeschreven aan bronnen die u heeft uitgesloten? Dit kan een aantal oorzaken hebben:

  • De uitsluiting werkt niet met terugwerkende kracht, alleen nieuwe conversies worden correct toegeschreven.
  • De uitsluiting werkt alleen voor nieuw verkeer. Wanneer cookies al gezet zijn kan Analytics de conversies verkeerd blijven toewijzen. Dit kan tot 6 maanden duren.
  • De verwijzingen moeten per property ingesteld worden. Als uw account onderverdeeld is in meerdere properties moet dit voor elk property ingesteld worden.
  • Deze uitsluiting werkt niet voor de oude trackingcode ga.js. De functie is alleen beschikbaar voor de nieuwere analytics.js en gtag.js.
Martijn
Martijn Online marketing specialist
Terug naar blogoverzicht
Bekijk onze jobs
Werken bij het leukste webbureau van Alkmaar?

Wij zijn op zoek naar creatieve online marketeers en ervaren programmeurs.
Toe aan iets nieuws? Check de vacatures.

Werken bij het leukste webbureau van Alkmaar?

Wij zijn op zoek naar ervaren programmeurs.Toe aan iets nieuws? Check de vacatures.

Maak een afspraak

Cookie-voorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid

Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.